ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
سلام دوستان امروز آموزش ساخت کلاس در پایتون را با هم پیش می بریم.
ساختار یک کلاس در پایتون به شکل زیر است.
1 2 | class ClassName():
#Varibles and funcations |
برای مثال در کد زیر کلاسی به نام AandB وجود دارد که در این کلاس دو متغیر و یک تابع مشاهده می کنیم. متغیر هایی به نام های a(که مقدار آن برابر 0 است) و b(که مقدارش 1 است) و یک تابع به نام show که یک متغیر به نام n دریافت می کند(self کلاسی که در آن اجرا می شود را باز می گرداند.).
1 2 3 4 5 | class AandB():
a,b=0,1
def show(self,n):
print("a + n =",self.a+n)
print("b + n =",self.b+n) |
ما اگر کدی چون کد زیر بنویسیم،
1 2 3 4 5 6 7 | class AandB():
a,b=0,1
def show(self,n):
print("a + n =",self.a+n)
print("b + n =",self.b+n) cla=AandB() cla.show(2) |
خروجی چون این خروجی می بینید.
1 2 | a + n = 2
b + n = 3 |
شاید تا کنون دیده باشید کلاسی موقع تعریف شدن ورودی بگیرد این کار توسط تابع Constructor که در پایتون با نام __init__ تعریف می شود انجام می شود.
اگر کد قبلی را به این شکل تغییر دهیم هنگامی که در خط 7 شیی تعریف می کنیم 2 عدد نیز به عنوان ورودی وارد می کنیم که اوّلی a و دوّمی b می باشد.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | class AandB():
a,b=0,1
def __init__(self,a,b):
self.a=a
self.b=b
def show(self,n):
print("a + n =",self.a+n)
print("b + n =",self.b+n)
cla=AandB(5,3)
cla.show(2) |
کد بالا چنین خروجیی ایجاد می کند.
1 2 | a + n = 7
b + n = 5 |
ببخشید اگر خوب توضیح ندادم
تا آموزشی دیگر شاد باشید